Zanimljivosti
SMANJITE RAZINU STRESA, VIŠE UŽIVAJTE U POUČAVANJU…
Slabo poznata osobina koju svaki učitelj treba
objavljeno: 13. rujna 2019.

To je nešto što se nikad ne spominje u obrazovnim krugovima, ali se obično može pronaći kod najučinkovitijih učitelja. Oni koji nemaju ovu vještinu gotovo uvijek imaju poteškoća. Dakle, o čemu se radi? 

Riječ je o svjesnosti (eng. mindfullnes) – odnosno sposobnosti da ostanemo prisutni u trenutku i da budno promatramo svijet koji nas okružuje. 

Dobra je vijest da se radi o osobini koju možemo prirodno razviti ako slijedimo nekoliko jednostavnih smjernica. Evo kako:

1) MANJE PRIČAJTE

Dijelu učitelja moglo bi pomoći da smanje količinu pričanja za trećinu. Naime, od previše se pričanja učenici često isključe. S druge strane, što manje pričate, to će vaše riječi biti bitnije.

Također, radi manje pričanja uvijek ćete bolje znati što se događa u vašoj učionici te ćete moći pretpostaviti neprimjereno ponašanje i prije nego što se dogodi.

Međutim, morate se potruditi da vaše riječi budu razumljive. Izbacite nepotrebno i suvišno te izbjegnite naraciju, glasno razmišljanje i sve što nema veze s temom.

2) USPORITE

Uzmite vremena, čekajte, napravite stanku, promišljenije se krećite učionicom, tako ćete bolje iščitati bìlo svoje učionice. Primjećivat ćete više. Vaša će percepcija biti oštrija i istančanija. Moći ćete bolje upiti informacije koje su vam potrebne – prednosti, slabosti, govor tijela, razinu energije – da biste mogli prilagoditi svoje poučavanje.

Usporavanje vam također omogućuje da se brže krećete kroz kurikulum, skrenete pozornost na sebe i svoju poruku te da uklonite razdražljivost i sve što negativno utječe na sposobnost vaših učenika da se usredotoče.

3) VIŠE PROMATRAJTE

Već smo mnogo pričali o važnosti promatranja.

Ali to nije važno samo tijekom razdoblja samostalnog rada učenika. Važno je cijelo vrijeme razmišljati promatrački.

Na taj način nikad nećete okrenuti leđa svojim učenicima i žrtvovati njihovu sigurnost ili pravo na učenje u miru. Umjesto toga, automatski ćete se pozicionirati tako da vidite cijeli razred. To vam pomaže da razvijete brzo prepoznavanje te sposobnost razlikovanja i razumijevanja – što donosi bolje lekcije, jasniju komunikaciju i dosljednost.

4) DIŠITE

Kad ste pod stresom, tjeskobni ili zabrinuti, dišete plitko, vaše je vidno polje suženo, a osjetila oslabljena. Sve ste više zaokupljeni sami sobom i time kako se osjećate, a sve to ograničava vašu sposobnost poučavanja.

Zbog toga što nikad niste potpuno prisutni, ne registrirate stvari koje vidite. Postajete rigidni i zatvoreni, ne možete se sjetiti priča, poveznica ili humora koji je ključan da biste oživjeli poučavanje. Shodno tome, učenici vas doživljavaju kao uštogljenog, dosadnog i neprisutnog.

Rješenje je u tome da nekoliko puta duboko udahnete. Pokušajte to napraviti barem četiri puta u minuti. To će otvoriti vaša osjetila te vas omogućiti da busete svjesni i prisutni.

5) MANJAK MUDROSTI 

Učitelji koji žure, mnogo pričaju, nemaju viziju te kratko i brzo dišu doimaju se rastreseno, zbunjeno i nesigurno u svoje sposobnosti. Njihov im se posao čini preteškim te ih potpuno preplavljuje. Njihove lekcije nisu zanimljive. Zbog toga učenici ispituju njihovo strpljenje, iskorištavaju ih i uvlače im se pod kožu.

Međutim, njihovi problemi nemaju nikakve veze s inteligencijom. Ne radi se o tome da oni nisu za ovaj posao ili da nemaju odgovarajuće sposobnosti. Problem je u tome što nemaju mudrost koju donosi svjesnost. Za mnoge je učitelje upravo to sastojak koji nedostaje. To je razlog zbog kojeg se osjećaju kao da ništa ne djeluje. To je razlog zbog kojeg su pod stresom, kontinuirano na meti učenika te zbog kojeg nisu dosegli svoj puni potencijal.

……………………

NAPOMENA

  • SAD: Blog Smart Classroom Management projekt je Michaela Linsina, učitelja s 27 godina iskustva i autora nekoliko uspješnica. Smart Classroom Management jedan je od najposjećenijih blogova posvećenih upravljanju učionicom, s više od 120 tisuća pretplatnika.  
  • Izvor: smartclassroommanagement.com
  • Photo by A L L E F . V I N I C I U S  on Unsplash