Školstvo u medijima
KAKO SE NOSITI S DRSKIM UČENICIMA
Smireno nastavite s lekcijom, a s učenikom razgovarajte nasamo
objavljeno: 2. siječnja 2020.

EVO NEKIH PRIMJERA:

  • trčanje učionicom ili ganjanje
  • vikanje, glasno smijanje, bacanje po podu
  • naguravanje, prepiranje, podvale, psine i pošalice
  • ignoriranje određenih uputa ili naredbi
  • bacanje papirića, gumica ili drugih „mekanih” objekata…

Ima ih još, ali mislim da ste shvatili. Radi se o ponašanju koje nije opasno niti prijeteće te stoga ne zahtijeva slanje učenika ravnatelju ili pedagogu, ali zbog toga ostatak razreda prestaje s radom i budno prati vašu reakciju. Stoga je ključno odgovarajuće reagirati. Ako zeznete stvar samo ćete otvoriti vrata za više ovakvog ponašanja – i to ne samo tog učenika.

Kod rješavanja problema drskog ponašanja ključno je da kontrolirate svoju želju za burnom reakcijom i pokazivanjem nezadovoljstva te da očitate učeniku bukvicu.

EVO KAKO:

BUDITE STRPLJIVI

Svi imamo nagon burno reagirati, pokazati koliko smo uzrujani i koliko je neprihvatljivo ovakvo ponašanje. Međutim, problem s ovim pristupom jest u tome što u učionicu donosi stres i napetost. To umanjuje poštovanje učenika prema vama i vodi do svađa i sukoba, što drugi učenike može uvući u kaos. Najbolje je napraviti stanku i promatrati razvoj situacije sve dok krivac ne primijeti da ga gledate.

Ako je potrebno, možete se približavati učeniku koji se neprimjereno ponaša sve dok ne prestane.

BUDITE MIRNI

Najvažnija je stvar da incident ne eskalira, da ne dodajete ulje na vatru. Najbolji je odgovor biti smireniji nego inače. Vaši će učenici očekivati da budete šokirani i ljuti, poput većine odraslih u sličnim situacijama. No morate napraviti upravo suprotno.

Usredotočite se na disanje, opustite tijelo i dopustite da se ozračje u prostoriji samo od sebe smiri. Jednostavno promatrajte učenike bez pričanja. Dopustite da vas razred vidi kako reagirate staloženo i ravnodušno pa će vam uzvratiti istom mjerom.

BUDITE TAJNOVITI

Nemojte odmah kažnjavati. Zapravo, zbog toga što želite naglasiti koliko je apsurdno ponašanje određenog učenika obratite mu se nasamo. Neka to ostane između vas, tako ćete ostatku razreda poslati poruku da se takvo ponašanje neće tolerirati. Međutim, morate odvojiti određenog učenika od ostatka razreda.

„Možeš li me, molim te, pričekati u hodniku?”

Ako vam nije ugodno poslati učenika u hodnik, tad ga samo premjestite za stol koji je odvojen od ostatka razreda. U međuvremenu, nastavite s lekcijom. Pričekajte i  razgovarajte s učenikom za vrijeme odmora.

BUDITE TEMELJITI

Imate pravo preskočiti upozorenja i ići izravno na kažnjavanje. Na drsko ponašanje trebate odgovoriti što strože možete. Ovisno o dobi učenika, ovo bi trebalo uključivati kontakt s roditeljima i zadržavanjem učenika nakon nastave.

U svakom slučaju, pobrinite se da znate točno koje su posljedice prije nego što popričate s učenikom. Razgovor ne bi trebao trajati dulje od minute. Jednostavno ponovite učeniku što je napravio, podsjetite ga na razredna pravila i recite mu koje su posljedice. Nemojte mu očitati bukvicu ili mu govoriti što bi trebao misliti ili kako se treba osjećati.

KAZNITE I NASTAVITE S RADOM

Učenik mora snositi odgovornost za svoje ponašanje, a vi pritom ne smijete popustiti, ublažavati kaznu, držati prodike, sukobljavati se ili – još gore – pitati učenika da objasni zašto je to napravio.

ISKORISTITE PRILIKU

Ova strategija za rješavanje problema drskog ponašanja učinkovita je zato što smiruje energiju u prostoriji, odvaja ostatak razreda od te situacije, a vama daje slobodne ruke da smireno odredite odgojnu mjeru. Osim toga, ona šalje poruku da je vaša učionica pod vašim nadzorom i da nitko nema pravo ometati učenje.

Naposljetku, iako se bacanje papirića, gumice ili prkosno ponašanje u određenom trenutku može činiti minornim prijestupom, on definitivno nije takav. Drskost pokazuje jasan nedostatak poštovanja prema učiteljima, učenju i drugim učenicima. Ona će rasti i širiti se ako taj problem odmah ne riješite. Ako to pak učinite, pridržavajući se ovih smjernica i ostanete smireni, svi će učenici u vašoj učionici biti pristojniji i imati više poštovanja.

Pretvorit ćete negativno u pozitivno. Frustrirajuću i stresnu situaciju iskoristit ćete kao priliku da ne samo uklonite drsko ponašanje, već i izgradite bolji i zreliji razred.

……………………

 NAPOMENA

  • SAD: Blog Smart Classroom Management projekt je Michaela Linsina, učitelja s 27 godina iskustva i autora nekoliko uspješnica. Smart Classroom Management jedan je od najposjećenijih blogova posvećenih temi upravljanja učionicom, s više od 120 tisuća pretplatnika.
  • Izvor: smartclassroommanagement.com