Školstvo u medijima
UTJEČITE NA SVOJE UČENIKE I OSTAVITE TRAJAN PEČAT
Kako se nositi s učenikom čije se ocjene [i ponašanje] pogoršavaju
objavljeno: 21. veljače 2020.

No ako ste poput većine učitelja vaša bi očekivana reakcija mogla više donijeti više štete nego koristi. 

Često odmah pozovemo učenika koji ima problema na razgovor, postavljamo mu pitanja, očitamo bukvicu, a na kraju možda održimo i govor ohrabrenja. Neki učitelji čak ubacuju slatkiš ili mito kao buduću nagradu. Ali sve je to pogrešno!

Naime, to sprječava učenike da sami prevladaju svoje probleme i poteškoće, što je mnogo poučnije.

Učenici koji imaju problema svjesni su toga, vide to u svom ponašanju i lošijim ocjenama. Doduše, potrebno je vremena da prevladate vlastite prepreke.

Ti se učenici možda nose s određenim poteškoćama kod kuće. Možda imaju problema u odnosima s prijateljima ili su razočarani svojim akademskim radom. Možda se jednostavno osjećaju lijeno.

Bez obzira na uzrok, najbolje im je dati vremena da razmisle, procijene i odluče što će poduzeti. Ne kažem da nikad ne trebate popričati sa svojim učenicima o njihovim problemima, već da pričekate nekoliko dana – najviše tjedan, ovisno o razredu – prije nego što intervenirate, jer to može poboljšati njihovo samopouzdanje.

Kad je učenik dovoljno ustrajan i odlučan da sâm prevlada svoje probleme, to ga čini mnogo otpornijim. Ako se prerano umiješate možete spriječiti ovaj proces. Vi postajete sila koja ulijeće, prekida njihovu introspekciju te pokušava za njih napraviti ono što samo oni mogu napraviti za sebe. To uzrokuje paralizu, naučenu bespomoćnost te nezdravu ovisnost o drugima.

Također, to im oduzima priliku za borbu te uništava njihovu želju da se poprave i promijene svoje životne okolnosti – što je osobina koju dijele najsretniji, najuspješniji ljudi i koja je prijeko potrebna mnogim našim učenicima.

Zapamtite, naša svrha nije pomoći učenicima da „prežive” dan ili čak školsku godinu, već utjecati na njih za cijeli život.

Međutim, što ako je prošlo tjedan dana, a vi niste primijetili nikakvu promjenu nabolje?

Tad ih pozovite nasamo, ali umjesto da im kažete što moraju napraviti ili da ih pokušavate uvjeriti da moraju napornije raditi, morat ćete ih malo „pogurati”, i to postavljanjem jednostavnog otvorenog pitanja: 

„Primjećujem da ti u posljednje vrijeme ne ide dobro. Je li sve u redu?” 

To omogućuje dvije stvari: 

  • potiče učenika na razgovor o svom iskustvu kako bi sam donio najbolje rješenje. Učitelj tad postaje netko u koga učenik ima povjerenja i tko ga može ohrabriti i potaknuti u pravom smjeru 
  • potiče vas da ponudite vlastitu mudrost i iskustvo. 

Namjera je dakako voditi učenike kroz proces razmišljanja i ustrajnosti koji je potreban da bi se izravno suočili s izazovima i putem ojačali.

Važno je spomenuti da se morate odmah umiješati posumnjate li u bilo kojem trenutku na zlostavljanje, traumu, probleme mentalnog zdravlja ili potencijalno opasnu situaciju. Ipak, takve su situacije rijetke.

U većini je slučajeva puštanje učenika da sam prođe kroz svakodnevne životne izazove mnogo bolje za njega, jer ga priprema za budućnost i podiže mu samopouzdanje. Na taj način stječe alate koji će mu pomoći da preživi, prebrodi izazove i uspije u životu. 

……………………..

NAPOMENA

  • SAD: Blog Smart Classroom Management projekt je Michaela Linsina, učitelja s 27 godina iskustva i autora nekoliko uspješnica. Smart Classroom Management jedan je od najposjećenijih blogova posvećenih temi upravljanja učionicom, s više od 120 tisuća pretplatnika.
  • Izvor: smartclassroommanagement.com