Školstvo u medijima
ŠEST KLJUČNIH PRISTUPA ZA PRVI TJEDAN ŠKOLE
Ima načina i kako na kraj s problematičnim učenicima
objavljeno: 9. kolovoza 2019.

To je mnogo lakše od pokušaja da ih s vremenom nagovarate da se bolje ponašaju. Ili još gore, da u listopadu pokušavate ispraviti neuspjeli pokušaj.

Stoga, ono što slijedi jest šest ključnih pristupa za prvi tjedan škole koji su namijenjeni vašim najizazovnijim učenicima.

1) PRAVITE SE DA SU TI UČENICI SAMO JOŠ JEDAN ČLAN VAŠEG RAZREDA.

Fokusiranje na izazovne učenike, provjeravanje takvih učenika, korištenje fizičke blizine i provođenje više vremena s njima nego s drugim učenicima – to su sve oblici etiketiranja.

Oni će znati da se ponašate drugačije prema njima, zbog čega će se i osjećati drugačije, a to potvrđuje ono što su naučili od učitelja prije vas:

Da je „problem ponašanja“ u njima kao osobama i da s tim u vezi ne mogu ništa napraviti. 

2) PRETPOSTAVITE DA ONI MOGU ISPUNITI VAŠA RAZREDNA OČEKIVANJA.

 Kad se prema izazovnim učenicima ponašate kao i prema svima drugima, oni se većinom i ponašaju kao svi drugi. Zato je važno pretpostaviti da su jednako sposobni slijediti pravila.

To će utjecati na vaše podsvjesno ponašanje, zaustaviti vas da ih pogreškom ne etiketirate i poslati poruku da vjerujete u njih.

To je prvi korak u rehabilitiranju njihova osjećaja samovrijednosti i redefiniranja slike koju imaju o sebi samima. Jednom kad počnu vjerovati da su sposobni, poboljšanje dolazi brzo.

3) NEMOJTE IH PRETJERANO HVALITI.

Problematične se učenike većinom toliko hvali da je to za njih izgubilo svako značenje. Možda više od bilo čega drugoga, to im govori da oni to ne mogu. Oni su dovoljno pametni da shvate da kada ste jedini učenik kojemu učitelj entuzijastično kaže: „Ti to možeš!“ za nešto sasvim obično, to nije kompliment. To je uvreda i ograničava njihov potencijal.

Nemojte hvaliti učenike zbog uobičajenih očekivanja. A kad ih hvalite, neka to bude za nešto što su zavrijedili i neka bude suptilno, kao da očekujete više istoga. 

4) BRZO PROVEDITE I NASTAVITE.

Nikada nemojte hodati na prstima oko problematičnih učenika ili bojati se pozvati ih na odgovornost. Takvi postupci također ohrabruju ponašanje koje im može dati osjećaj da imaju pravo na nešto.

Kad se loše ponašaju, smireno im udijelite posljedice i zatim otiđite. Ostavite ih da se sami nose s time i u miru razmišljaju o tome.

Nemojte to uništiti time što ćete im reći kako bi se trebali osjećati ili o čemu bi trebali razmišljati, ili držanjem lekcije i slično. Dajte im vremena, dostojanstvo i povjerenje da se osvrnu na svoje ponašanje i sami odaberu da će biti bolji.

5) IZGRADITE BOLJE ODNOSE PRIRODNO.

Možete izgraditi snažne odnose s problematičnim učenicima tako da im dopustite da budu obični učenici i da uživaju u tome. To je osvježavajuća promjena s obzirom na  njihova prethodna iskustva da je njihova zahvalnost često već dovoljna za izgradnju boljeg odnosa. 

To vam omogućava da ih pozdravite ili porazgovarate s njima kao s bilo kojim drugim učenikom, a ujedno je lako i prirodno. S vremenom, ako se držite prethodno navedenog savjeta, vaš će odnos postati snažniji i utjecajniji.

Samo se pobrinite da to nikad ne pokušavate postići silom ili da nemate neke skrivene razloge.

6) ZAUSTAVITE BESKRAJNE RASPRAVE.

Katkad morate porazgovarati s učenicima koji imaju poteškoća s nekim osobnim problemom. Međutim, prečesto, da bi se osjećali kao da zaista pomažemo, ovi razgovori mogu završiti opravdavanjem ili traženjem izgovora za loše ponašanje.

Većinom, problematični učenici ne trebaju savjetnika. Oni trebaju vođu i uzor koji vidi njihovu vrijednost i potencijal i tretira ih kao da doista to mogu.

Najbolje što možete napraviti jest slušati, dati im do znanja da ste tu za njih te izraziti svoje nepokolebljivo uvjerenje da oni mogu napraviti one teške zadatke i prevladati svoje poteškoće.

JEDNOSTAVNO, ALI RADIKALNO

Nažalost, najčešće preporučeni pristupi za problematične učenike često su sušta suprotnost od onoga što oni doista trebaju. Zapravo, najvećim dijelom, oni ne rade ništa drugo nego potiču loše ponašanje.

Gubimo velik broj učenika zbog ovoga.

Ne smijemo se bojati progovoriti i poljuljati status quo. Jedan od najboljih načina na koji to možemo napraviti jest unutar naših vlastitih učionica, gdje naši kolege i administratori mogu vidjeti razliku vlastitim očima.

Gdje mogu svjedočiti tome kako jednostavna, ali radikalna promjena u pristupu može osnažiti naše učenike da žive i ponašaju se s poštovanjem i dostojanstvom.

Samopouzdani i spremni da se suoče s pravim svijetom.

…………………………

NAPOMENA:

  • SAD: Blog Smart Classroom Management projekt je Michaela Linsina, učitelja s 27 godina iskustva i autora nekoliko najbolje prodavanih knjiga. Smart Classroom Management jedan je od najposjećenijih blogova posvećenih temi upravljanja učionicom, s više od 120 000 pretplatnika.
  • Izvor: smartclassroommanagement.com